Verwijderen of aanpassen van facturen

Het corrigeren van een reeds uitgereikte factuur is niet toegestaan volgens de wet op de omzetbelasting (zie wetgeving Belastingdienst). Die geeft aan dat je een factuur na het uitreiken aan een klant niet meer mag aanpassen. Zodra je dus een factuur hebt verzonden aan een klant en deze wilt aanpassen of verwijderen dien je eerst een creditfactuur te maken van de foutieve factuur. Daarna kun je eenvoudig een nieuwe factuur aanmaken en deze naar de klant sturen.

Hoe maak je een creditfactuur?
In het factuuroverzicht kies je dan in de kolom "Acties" bij de gewenste factuur de optie "Maak creditfactuur". Hiermee verstuur je naar de klant dus een creditfactuur waarmee je als het ware aangeeft dat de eerder verzonden factuur komt te vervallen. 

Factuur corrigeren
Er is ook de mogelijkheid om een factuur te corrigeren. In de kolom "Acties" kies je dan voor de optie "Corrigeer factuur".

Factuur verwijderen
Om het overzichtelijk te houden hebben wij onder via de kolom "Acties" wel de mogelijkheid om te kiezen voor de optie "Verwijderen". We zullen de verwijderde facturen dan niet meer tonen. Je kunt deze weer in beeld brengen via het filter en te kiezen voor "Status" > "Verwijderd". Er staat dan een horizontale streep door je verwijderde facturen. Zo herken je eenvoudig dat deze factuur foutief is en niet meetelt in je omzet.

Facturen die je nog niet hebt verstuurd en dus nog de status concept hebben kun je altijd nog aanpassen of echt uit het systeem verwijderen.

Hoe gaat dat met de factuurnummering?
Facturen die wel zijn verstuurd naar een klant maar achteraf zijn gecrediteerd blijven in het systeem staan. Ze tellen niet meer mee in je omzet etc. De factuurnummering loopt gewoon door. Je kunt het factuurnummer niet opnieuw uitgeven.

Nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op